2019/04/30
Azken
egunetan parean nuen erronkaren tamaina ikusita, ondo egingo ote
dudanaren kezkak hartu du nire barrua. Sortu berria den kazeta bateko
nire lehen idazkia izanik, zein tonutan, zein posiziotatik, zein
hartzaileri bideratuta idatziko nuen zalantzak nire buruan
han-hemenka ibili dira. Azkenean, biderik egokiena topatu dudala uste
dut, zuek, irakurle gisa, ni uler nazazuen. Barrunbeetan arakatu eta
esku artean dudan gaiari nire esperientzia pertsonal eta politikotik
heltzea erabaki dut. Izan ere, susmoa daukat ez ote dugun sarritan
militanteon gaineko irudi idealizatua zabaltzen,
jardun politikoak eragiten dizkigun barne-gatazka eta gorabeherak
ezkutatzen saiatzen ohi baikara, gure nortasuna ahultzen eta era
berean praktika kaltetzen dutenaren beldurrez edo. Gaurkoan,
ordea, nire ibilbide militantean izandako zenbait hausnarketa
mahai-gaineratuko ditut, egungo ondorioetara heltzeko ezinbestekoak
izan zaizkidanak. Horretara noa, bada.
Militantziako
lehenengo urratsak ematen hasi nintzenean, oso ohikoa zen eguneroko
jardunean politika egiteko esparruak zapalkuntza zehatzen arabera
banatuta egotea. Horrela, egunaren hogeita lau orduak labur geratzen
zitzaizkigun, hamaika baitziren gainditu beharreko arazoak, eta
ondorioz, beste hainbeste baitziren parte hartzen genuen asanbladak
ere. Beste gazte ugari bezala, karreraren bat ikasteko dugun
halabeharraren ondorioz, herria atzean utzi eta arrotza zitzaidan
hiri berri batean militantzia garatu behar izan duenetakoa izan naiz.
Hortaz, nire esperientzia militantea ikasle mugimenduari oso loturik
bizi izan dut: fakultate eta kanpus mailako dinamiketan parte
hartzeaz gain, espazio horietan genero problematikaren lanketarekiko
identifikatzen nuen hutsuneak gidatuta, emakumez osatutako talde
batean sartzea erabaki nuen. Urteek aurrera egin ahala, arazoei aurre
egiteko antolakuntza-forma hori bera, nigan ziurgabetasuna areagotzen
joan zen: alde batetik, kide guztion ardura zen heinean, fakultate
eta kanpuseko espazioetan paper aktiboa izan behar nuen, eta
bestetik, emakume naizenez, guri dagokigun auziaren lanketan murgildu
beharra nuen ezinbestean. Zentzu horretan, fakultate eta kanpuseko
taldeetan bertako kideei emakumeon egoera bost axola zitzaiela
sentitu nuen behin baino gehiagotan, eta emakume bakarrenetakoa
izatea medio, etengabe gutxiespenak pairatzera behartuta ikusten nuen
nire burua. Bestalde, talde feministara heldu bezain pronto, nire
militantzia eredua aldatu eta fakultateko asanbladan lantzen genituen
zenbait gai aipatu ere ezin nituen egin, “hori ez baitzen
horretarako gunea”. Egiten nuen gutxietan, gainera, gai arrotzak
ateratzen zituen pertsona astun hori izatearen sentsazioa nuen. Hitz
gutxitan esanda, gai batzuk asanblada batzuetan landu behar ziren,
eta beste batzuk besteetan; bilera-gela batetik bestera igarotzean,
ohitura bilakatu zen militantziako kezkak berehala aldatu behar
izatea.
Esan
bezala, antolakuntza-forma horrek zituen hutsuneez jabetuta, geroz
eta argiago nuen egoera hori aldatzeko zerbait egin beharrean
nengoela, momentu horretan nire inguruan ez nuelako antzeko kezkarik
azaleratu zidan beste inor topatzen. Gauzak horrela, antzematen nuen
borroken partzialtasun horrekin pixkanaka hausteko asmoz, erabaki bat
hartu nuen: talde feministako emakumeengan beste gaien inguruko
ardura piztea izango zen nire xedea, eta era berean, beste
asanbladetako komunitatean emakumeon zapalkuntzari erantzutekoa. Ni
izango nintzen, beraz, bi espazioen arteko zubi-lana egingo zuena.
Hori izan zen borroken batasuneranzko bidean egin nuen lehenengo
saiakera, baina zoritxarrez, nire burua etengabeko eginbehar
militante bikoiztuan aurkitzetik harago, ezer gutxi lortu nuen.
Nire
frustrazio pertsonalak politiko bihurtzera bidean, ideia handirik
izan gabe, sozialismoaren historian emakumearen auziaren ikerketan
klasikoak izan diren autore eta testuak lantzea erabaki nuen,
haietatik nire egoerarako baliatu nezakeen azterkeraren bat topatzeko
asmoz, gomendio forman besterik ez bazen ere. Lehenengo aldiz,
ezagutzen ez nuen sufragismoaren historia ikasi nuen, militantzia
feministan lantzen nuenaren oso bestelakoa iruditu zitzaidana: nire
harridurarako, sufragismoaren bultzatzaile nagusietakoak, besteak
beste, Alemaniako Alderdi Sozialdemokrata eta Errusiako Alderdi
Boltxebikeko emakumezko militante iraultzaileak izan ziren. Horrez
gain, feminismoa politika egiteko korronte bezala zalantzan jartzen
zuten hainbat idazki aztertu nituen. Inoiz ez nuen entzun
feminismoarekiko hain kritika gogorrik, eta ezin ukatu, ordura arte
nire militantzian hain beharrezkoa izandako mundua ikusteko era
kolokan jartzeak ikara eman ez zidanik. Ulertu behar nuen, baina,
zein zen XIX. mende amaierako eta XX. mende hasierako Europaren
egoera. Izan ere, Clara Zetkinek irmoki salatzen zuen nola emakume
burgesek feminismoaren bitartez bere klase bereko gizonen parera
heldu nahi zuten, hots, klase antagonismoa gaindituko ez zuten
neurriak martxan jarriko zituzten, emakume langilearen kontura
bizitzen jarraitzeko, gainera.
Halaber,
langile feminismoaren zutarri nagusietakoa den osotasunaren
printzipioak garai horretan nire barruan nituen korapiloak askatzen
lagundu zidan. Konturatu nintzen, nire militantziaren atzean
osotasunaren ulerkera desegokia zegoela, hau da, osotasuna zatien
gehiketa huts modura ulertzen genuela: “zapaltzen gaituen sistema
gaindituko dugu, feminismoa, ekologismoa, euskalgintza,
internazionalismoa… borrokatuz gero”. Horrek, baina, auzi
bakoitza elkarren loturarik gabekoa izatea ekartzen zuen, ondorio
politiko kaltegarriak utziz eguneroko jardun militantean: arlo
bakoitzean parte hartzen genuenok ez genuen zertan ezagutzarik eduki
beste arloko auzien inguruan, horrela, gure ahalmen politikoa erabat
murriztuz. Edozein kasutan, badira azken aldian osotasunaren ulerkera
egokiago bati heltzen saiatzen ari diren adierazpenak, esku artean
dugun langile kazeta, kasu. Zentzu horretan, oso pozgarria iruditzen
zait emakumeon auzia klase perspektibatik lantzeari lekua egitea,
emakumeon zapalkuntza ez baita bakarrik izaera femeninoa duen auzia,
burgesiarentzat estrategikoa den tresna baizik, langile klasea
eraginkorrago zukutzeko baliatzen duena.
Bestalde,
azpimarratu nahiko nuke ni hemen idazten egotea ez litzatekeela
posible izango azken aldian Euskal Herrian ernaltzen ari den grin
sozialista gabe; langile feminismoaren aldeko hautua egiten ari diren
emakumeei
esker hartzen baitu zentzua Kazeta honetan emakume langileen ahotsa
presente izateak.
Oso
itxaropentsua da aurretik dugun etorkizuna, hamaika borrokari esker
denbora tarte laburrean orain arte bazterrekoak ziren posizionamendu
politikoak lekua egiten ari baitira gurean. Horren adibide dugu herri
eta auzo ezberdinetan, ikastetxe zein gaztetxeetan belaunaldi berriek
genero problematika klase perspektibatik jorratzeko erakutsi duten
interesa, azken urteotan antolatu diren hamarnaka hitzaldi eta
mahai-inguru, esaterako. Gerora, borondate sozialistaren zantzu hauei
erantzutera etorri zen ITAIA, emakume sozialisten sarea, pasa den
udazkenean. Emakume langilearen zapalkuntzaren eta berari lotutako
agerpen zehatzen inguruko klase analisia mahai-gaineratzeko helburua
du, honela emakume proletarioa, eta
oro har, langile klase osoa
politikoki heziz.
Uzta
honen lehen fruituak antzeman daitezkeela uste dut, geroz eta
nabariagoa delarik belaunaldi berrietako emakume militanteak hartzen
ari diren konpromisoa. Konpromiso hori, nire hasierako urteetan ez
bezala, osotasunari erantzuteko bokazioa duten mugimenduen lehen
lerroetan kokatzen da. Hala ikus dezakegu, esate baterako, Maravillas
Gaztetxearen baitan emakumeek adierazitako ausardian, borrokak
emakume aurpegia duela erakutsiz. Tolosaldeako Autodefentsa Sarean
ere, eta zehazki esanda, hilabete hauetan Orixeko ebaluazio
irizpideak aldatzearen alde dena eman duten horien artean, emakume
ugari izan dira, burgesiak inposatzen dizkigun genero rolak zalantzan
jarri eta langile klase osoaren arazoei guk ere erantzun behar
diegula ozen aldarrikatuz. Hauek, gainera, ez dira kasu isolatuak,
geroz eta gehiago hedatzen ari den joera orokorraren adibide baizik,
Euskal Herriko mila txokotan aurkitzen ari garena. Halaber, gorakada
honen seinale dira unibertsitate, auzo eta herri askotan genero
problematikari klase perspektibatik erantzuteko
sortzen ari diren emakumeen talde asko ere. Hala eta guztiz ere,
aitortu beharrean nago oraindik aurretik lan asko dugula egiteko, ez
baitugu emakume izateagatik militantzian topatzen ditugun oztopoekin
erabat
hautsi.
Azkenik,
aurtengo Martxoaren Zortzia
ere aipatu nahiko nuke, gelditzeko etorri den grin sozialistaren
adierazpen argienetako delako.
Izan ere, azken hilebeteotan ereindako haziak
ureztatzeko eguna
izan zen, emozioak, irriak, oihuak zein amorrua partekatzekoa.
Badakigu oroimen kolektiboa tresna politiko funtsezkoa dugula,
borroka historikoaren bidez langileriak irabazi dituen botere-kuotak
klase borrokaren emaitza direla gogorarazteko eta historiaren
kontakizunean norbanako zein kolektibo ezberdinek gauzaturiko borroka
horiek ahanzturan eror ez daitezen erabili beharrekoa. Zentzu
horretan, iragan martxoaren 8ak ahalbidetu digu azken aldian
kolektiboki emandako hausnarketak gorpuztu daitezkeela frogatzea.
Zuei
zoriontzea
besterik ez dagokit, aurkitutako oztopoen aurrean makurrarazi
zaituzteten inor ez baita egon!
Behin
sute bihurtzen ari den txinparta honen deskribapen laburra eginda,
honek ahalbidetu dizkidan irakaspen politiko eta teoriko batzuk
zuekin partekatu nahiko nituzke. Irakaspen politikoei dagokienean:
gure jarduna feminismo hegemonikotik bereiztu beharrean gaude. Izan
ere, azken honen logika orokorra burgesiak langileria zatitu eta
gehiago kolpatzeko sortzen dituen etsaitasunetan sakontzen duen
politika egitea da, eragite markoa gertakarien bat-batekotasunera
mugatuz. Horrela, burgesiak langileriaren baitan ezberdintasun
sozialak indartu eta erreproduzitzen dituela egia izan arren
(emakumea/gizona, gaztea/heldua, hemengoa/atzerritarra,
homosexuala/heterosexuala...), feminismo hegemonikoak, kontzientzia
faltsu gisa, banaketa horiek guztiak politiko bilakatzen ditu,
langileria ulerkera horren arabera politikoki antolatuz. Horren
aurrean, Euskal Herrian garatzen ari diren espresio iraultzaileak
heldutasun handia erakusten ari direla aitortu behar dut, konpromiso
militante arduratsuz ari baitira langileria osotasunaren
printzipioaren baitan politikoki hezten saiatzen. Gure baitan hain
barneratuta ditugun balore burgesak gainditzeak duen zailtasuna
kontuan izanik, bide horretan sortzen ari diren antolakuntza-formak,
aipatzen ari garen klase batasunaren egiazkotasuna frogatzen ari dira
eraginkortasun handiz.
Edonola
ere, marko mistoetan oraindik ere gizon langilearengandik jasaten
ditugun edozein motatako erasoak (gutxiespenak, hitzaren monopolioa,
sexualizazioa...) normalizatzetik eta birproduzitzetik urrundu eta
gizon langileak klase batasunaren egikaritzean izan behar duen ardura
ere azpimarratu
nahiko nuke. Izan ere, aurrez aipatutako generoaren araberako
ezberdintasun sozialak politiko bihurtzea, emakumeok gizon
langilearengandik pairatzen ditugun biolentzia formen ondorioa izaten
da maiz. Biolentzia forma horiek errealak dira eta, beraz, argi
izan behar dugu berauek sortzen dituzten zapalduon arteko
etsaitasunak
gainditzeko ardura ez dela
emakumeona bakarrik. Honen
gaindipenak, ezinbestean,
gizon langileak langile klasearen baitan betetzen duen diziplinamendu
figurarekin haustea galdegiten du.
Horrela soilik izango baita posible lan banaketa sexualaren auzia
gainditzea, klase batasun errealaren artikulazioa.
Nire
lehen ikuspuntua amaitzera bidean, hautatu dudan irudiari egin nahi
nioke erreferentzia. Itxura batean
urrunekoa
suerta dakigukeen arren, XVI. mende amaierako eta XVII. mende
hasierako bi astronomo gizonezkoren arteko eztabaida irudikatzen duen
hautatutako margolan honek nire esperientzia militantean bizi izan
dudan bira kopernikarra adierazten duelakoan nago. Tycho Brahe eta
Johannes Kepler dira irudiaren protagonistak, garai hartako
pentsalari ospetsuak. Diotenez, 1600. urtean ezagutu zuten elkar,
haien unibertsoa konprenitzeko grinak elkartuta, Pragako izarren
behatoki batean. Harreman pertsonal gatazkatsua izan zuten arren,
kalkulu matematikoak partekatzen zituzten; hau da, mundua ulertu
nahiak, eta horra bidean eraikitako azalpenak batzen zituen. Dena
dela, Keplerrek Brahek formulatutako kalkuluetatik abiatuta, planeten
beste errepresentazio-forma bat proposatu zuen, zuzenean bere uste
erlijiosoen kontra egiten zuena. Kepler ohartu zen planetak
eliptikoak zirela (eta ez borobilak Brahek uste bezala), eta
eguzkiaren inguruan bira eliptikoa ematen zutela.
Kontuak
kontu, margolan honek elkarren arteko hurbilpen handia zuten bi
posizioen arteko talka adierazten duela sentitzen dut. Halaber, bi
muturren arteko kontraesana ebaztean, bakoitzaren posizioa ezberdina
izango dela ere esan nahi duela deritzot.
Hau
guztia dela eta, paradigma teorikoaren aldaketa eta mundua atzeman
eta konprenitzeko moduaren artean dagoen harreman kausala agerian
geratzen dela uste dut, hau da, paradigma teorikoaren aldaketak,
gertakarien jasoketa, sailkapen eta ordenamendu kontzeptuala zuzenean
baldintzatzen duela. Metaforari jarraiki, ulertuko dugu Keplerri,
maneiatzen zuen paradigma teorikoa errotik aldatzen zuten kalkulu
matematikoen jabe egiteak, unibertsoa ikusteko zuen modua eta
unibertsoaren gain zuen ulerkera eraldatu zizkiola.
Nire esperientziara ekarrita, klase antagonismoak genero problematikan duen indarraz jabetu ostean, esan dezaket, ez dela berdina izan errealitate soziala eta feminismoa ikuskatu, ulertu, sentitu eta borrokatzeko izan dudan modua, ez eta horrekiko izan dudan posizioa ere. Lerro hauen bitartez, genero problematikari lotutako gaiei zein perspektibatik helduko diedan laburki aurkeztea nuen helburu. Espero dezagun auziari heltzeko modu honek gure egunerokoan emakume proletario gisa ditugun bizipen gatazkatsuei azalpena eta irtenbide errealak emateko balio izatea.