2019/05/17
"Marxismo ortodoxoaren -errebisionismoaren eta utopismoaren gaindipena- funtzioa ez da tendentzia faltsuen behin betiko suntsipena, pentsamendu forma burgesek proletargoaren pentsamenduan duten eragin desitxuratzailearen aurkako etengabeko borroka egitea baizik.”- George Lukács, 1919
Aitzineko aurkezpenean metafora bidez mintzatu nintzen Gedarreko ikuspuntuaren atal honetan genero problematikaren gaiari heltzeko gorpuztuko dudan perspektiba teorikoaz. Hortik abiatuta, datozen sarreretan, gaur egun emakume proletariook programa sozialistarekiko dugun hil ala biziko beharra agerian uzten ahaleginduko naiz. Izan ere, langile klasearen goi estratuen (langile aristokrazia) eta burgesia txikiaren artean osatzen den bloke politikoak (klase ertaina) feminismoarekiko gidaritza politikoa izaten jarraitzen duen bitartean, emakume langilea da erabateko babesgabetasunera kondenatuta dagoena. Honen aurrean, badira azken aldian emakume proletarioak bere klase etsaiarekiko izan beharreko independentzia politikoaren ezinbestekotasunaren auzia lehen lerrora ekarri duten ahotsak. Independentzia politikoa, antolaketa independentzia ere bai baita, eta horiei indarra ematea izango da nire xedea.
Edonola ere, politikaren joko-zelaian bizirik diraute oraindik ere ordenamendu burgesari eusten dioten indarrek. Kontserbadoretzat har genitzakeen indarrak dira inondik ere, hari gero eta meharragotik zintzilik dagoen gizartea babesten saiatzen diren neurrian. Mendeetako langile borroken adierazpena den marxismoaren historiari, ordea, ezaguna zaion fenomenoa dugu honakoa. Marxismoa, proletalgoaren askapenerako baldintzen doktrina bezala, hau da, arrazionalizatua den iraultza prozesuaren espresio bezala, klase borrokaren produktua da. Bestela esanda, teoriaren pean egikaritzen da klase-estratuen arteko etengabeko guda: potentziazko marxismo proletarioa ala marxismo desitxuratua.
“Marxismoa eta
errebisionismoa” izeneko testuan, Leninek maisutasunez salatu zuen nola ideia
marxisten hedapen eta egonkortzeak ekarri zuen burgesiak eta bere klase
kolaboratzaileek bultzatuta langile zientziaren kontrako erasoak areagotzea.
Eduard Bernstein izan zen langileriaren traidorerik handienetakoa, Alemaniako
Alderdi Sozialdemokratako (SPD) organo teorikoan (Neue Zeit) argitaratutako
artikulu sorta baten bidez saiatu baitzen, marxismoaren printzipioak
deuseztatzen. Historiaren ikuspegi materialistari uko eginez, iraultzaren
beharrezkotasuna baztertu zuen, bai eta sistema kapitalista erreformatuz
sozialismora hel daitekeela baieztatu ere. Rosa Luxemburg izan zen SPD-ko
militanteen artean marxismoaren urraketa hauen aurrean irmoen erantzun zuena,
1898 eta 1899 urteetan izkiriatutako bi artikulutan, 1900. urtean “Erreforma
ala iraultza” izeneko liburuan jasoko zirenak. Hurrengo urteetan indarrean
jarraitu zuen aipatu liskarrak SPDren barruan, baita II. Internazionala bera
baldintzatu ere.
Bestalde, Rudolf Hilferding, II.
Internazionaleko teoriko garrantzitsua, marxismoaren desbideraketen beste
errudun bat dugu, 1909. urteko “Kapital Finantzarioa” liburuaren hitzaurrean
marxismoa zientzia positibista hutsera murriztu baitzuen, hau da, ekonomia
politiko klasikoaren fenomeno ekonomikoen analisi hutsera mugatzen den metodoa.
Gauzak horrela, teoria marxistari berariazkoa zaion esentzia iraultzailea
ezabatua izan zen, posizionamendu iraultzaileei soilik kasualitateak lotua.
Aipatutako autoreez gain, badaude posizionamendu errebisionisten alde
lerratutako beste hainbat autore (Kautsky, Plejanov, Parvus...), dudarik gabe,
justizia proletarioak komunismoari traizio egiteagatik zigortuko dituenak.
Kontuak kontu, marxismoak 1890ko
hamarkadatik aurrera bere baitan zeuden aurkako posizionamenduei aurre egin
behar izan zien. Marxismoaren desbideraketa hauek guztiak, gaur egungoak
bezalaxe, klase ertainaren politikaren adierazpenak baino ez dira,
proletalgoaren lerroetan esku hartuz, hauei iraultza sozialistaren aukerak
ostea helburu dutenak.
Sarrera xume honen bitartez, azaletik bada
ere, gaur arte iraun duen marxismoaren baitako guda politikoa kokatzea izan dut
helburu. Izan ere, azken aldian bizi dugun grin sozialistaren susperraldi
honek, posizio feministen hainbat sektore, marxismoaren ukapen diskurtsibo batetik
“marxista” izendapenaren bereganatze saiakera batera ez ote dituen eraman sentsazioa
daukat.
Biraketa errebisionistaren ohiko
jokamoldea dugu honakoa: bere burua Marxen oinordekotzat hartuz, honen
irakaspenetan marxismoa bera erasotzeko oinarriak bilatzen dituen jokabideaz
ari gara, era berean, kolpe hauek doktrina marxistaren garapen gisa aurkezten
dituena. Zentzu honetan, Euskal Herriko feministok badugu zer hausnartu, gurera
teoria marxistaren zantzuak batez ere paradigma errebisionisten bidez heldu
baitira azken boladan. Alegia, metodo marxistaren ordez honakoari esleitzen
zaizkion postulatuetatik jaso dugu erabat interesatua den errebisioa;
interesatua den neurrian, beraz, faltsua dena. Azpijoko honen adibide dira
Silvia Federicirengandik datozkigun azalpenak, ustez marxistak direnak baina
zuzen-zuzenean metodo marxistaren baliagarritasuna zalantzan jartzen dutenak;
baita EEBBetako akademietako bulegoetatik ateratako feminista marxistak
ere, %99aren feminismoaren programa
dugularik haien aldarrien sintesi argiena.
Marxismoarekiko urraketa ezberdinez ari
naizen arren, badira komunean dituzten hainbat adierazpen teoriko eta politiko.
Lehenik eta behin, marxismoa gizartearen adierazpenak modu isolatuan aztertzen
dituen analisirako metodo hutsa izatera mugatzea. Marxismoa, beraz, iraultza
sozialistaren teorizazioa izatetik kritika sasi-zientifiko soila izatera
igarotzen da. Hortik abiatuta, bada, marxismoa zientzia burgesetik bereizten
duen ezaugarri erabakiorrena, gertakari ekonomikoei lehentasuna ematea
litzateke marxismoaren esentzia den iraultzaren beharrarekin hausten duten
horien ustez. Modu horretan, ekonomiaren irudi objektibizatuan jausten dira,
gizartearen esparru isolatu bezala kontzebitua, gizakiarengandik at dauden lege
batzuek gobernatuko balute bezala.
Hari horretatik tiraka ulertu behar dugu Nancy
Fraserren baieztapen hau CTXT-n apirilaren 3an egindako elkarrizketa batean: “langile
klasearen definizio erabat ezberdina behar dugu. Ez dira soilik fabriketan
dauden gizon helduak, are gehiago, geroz eta gutxiago dira langile klasearen
parte direnak”. Postulatu honek bere baitan daraman premisa ezkutua
litzateke marxismoarentzat langile klasearen parte soilik direla lanean
daudenak, eta ez, ordea, bere burua erreproduzitzeko beharrezkoak dituzten
bitartekoetatik desjabetuak. Antzeko trikimailua egin zuen Silvia Federicik
2013. urteko “Abiatzear dagoen iraultza[1]”
izeneko liburuan, “denborak aurrera egin ahala, baieztatu da marxismoak,
leninismoa eta sozialdemokraziaren bidez, soilik munduko biztanleriaren sektore
mugatu baten interesak babestu dituela; hain zuzen ere, ekoizpen kapitalistaren
sektore nagusietan luzaro lan egiteak boterea eman dien gizon zuri heldu
langileenak” (161. orria). Aipu hauek marxismoa kosifikatutako ekonomiaren
azterketa metodo huts bezala hartzetik abiatzen diren neurrian, haren kritika
interesatuan jausten dira. Hau da, marxismoak bere egiten ez dituen tesiak
egotzi eta gero, ondorioztatzen da postulatu hauek kritika feministaren beharra
dutela.
Haatik, Lukacsek zioen bezala, ez da
gertakari ekonomikoei lehentasuna ematea marxismoaren bereizgarri nagusia,
osotasunaren ikuspuntua baizik. Are gehiago, osotasunaren ikuspuntuak ez du
soilik iker-objektua baldintzatzen, osotasunak subjektu-ezagutzailea bera ere
baldintzatzen baitu. Zientzia burgesak, baita metodo marxistaren desbideraketa
burges txikiak ere, norbanakoaren edo subjektu partzialen ikuspuntutik
aztertzen ditu gertakari sozialak. Honek, ezinbestean, menderakuntzaren
espresio isolatuetara baino ez darama azterketa: elkar-loturarik gabeko
gertakarietara. Euren burua marxistatzat
duten horiek, osotasunaren ezagutzaren ezinbesteko baldintza hautsi eta gero,
norabide horretan jaurti dituzte
marxismoa androzentrikoa delako
akusazioa, emakumeen subjektura egokitu behar diren teoria eta praxi
politikoa aldarrikatuz. Ustezko marxismoaren kritikatik abiatuta, beraz, langile mugimenduari edota grebari emandako
izaera androzentrikoa apurtu eta emakumeen araberako planteamendu politiko
berrien beharraz mintzo dira.
Subjektu partzialaren ikuspuntuak
osotasunaren printzipioa ordezkatzeak dominazioaren adierazpenak aldebakartasunez
hartzeaz gain, ordena burgesa indarrean mantentzen duten proposamen politikoak
baino ez dakartza. Zehazki, indar antagonikoak barnebiltzen
dituzten subjektu partzialak diren neurrian (bateraezinak diren klase baldintza
duten emakumeak), bi muturren arteko korrelazio harremanaren posizioaren
araberakoak izango dira lorpen politikoak: kasu gehienetan, ordena burgesari
eusten dioten mugimendu erreakzionarioak, eta gutxienetan, azaleko
erreformak eskuratzen dituztenak. Kontrara,
metodo marxistaren izaera iraultzaileari, bere bizi baldintza objektiboengatik
osotasuna ulertzea, deuseztatzea eta etorkizuna eraikitzea beste aukerarik ez
duen subjektuak baino ezin dio heldu: Marxen idatzietatik gaur egun arte,
langile klaseak baino ez du subjektu hori ordezkatzen.
Aipatutako desitxuraketa, marxismoaren
ulerkera positibistari oso loturik ematen da, honakoa azterketa metodo huts
gisa hartua denez gero, ez omen duelako azterketa-subjektu jakinik inplikatzen.
Alegia, edonork erabili dezakeen metodo zientifikoa bilakatzen da, eta
horregatik, koiunturak hala eskatzen badu, klase ertainak bere egin dezakeen
izendapen hutsa izatera igarotzen da.
Oso bestelakoa da, baina, metodo marxistak
galdegiten duena: izan ere, historiaren ulerkera edo ikuspuntu materialista
errealitatearen ezaguera bezala, soilik proletalgoaren borrokaren ikuspegitik
bilakatzen da posible. Proletalgoaren baitan urtzen eta areagotzen baitira,
modurik krudelenean, gizartearen bizi-baldintzak. Gizakiak proletalgoaren
izatean, aurrez esklaboenean bezalaxe, bere burua galdu du, eta beraz,
saihestezinak dituen eta bere erraietan daramatzan tamainako bidegabekerien
aurrean, halabeharrez duen altxatzeko beharrak gidatzen du bere ekitea.
Proletalgoak, horrela, ezin du bere burua askatu berariazkoak zaizkion
bizi-baldintzak abolitu gabe, eta era berean, ezin ditu bere bizi-baldintzak
gainditu, jasanezina den ordena burgesa bere osotasunean suntsitu gabe.
Horrenbestez,
halabeharrez iraultzailea da historiaren ulerkera edo ikuspuntu materialista: proletalgoaren
ekintza praktiko kritikotik bereizezina delako. Marxek zioen bezala: “langileriak
munduaren ordena tradizionalaren disoluzioa iragartzen duenean, bere
existentziaren sekretua baino ez du adierazten, berak osatzen duelako mundu
horren ordenaren disoluzio efektiboa”. Hau adierazten duen teoriaren
esentzian legoke beraz, iraultzarekiko lotura: iraultza, kapitalismoaren
abolizio eta komunismoaren sorkuntza prozesuaren adierazpen pentsatua
litzatekeelako.
Hau guztia dela eta, azken aldian marxismoaren izendapena
bereganatzen ari diren adierazpen politikoak, langile mugimenduari elementu
burges txikiak txertatzea bermatzeko egindako ahalegin kontzientea baino ez
dira. Joera hau, oportunismo klasikoa bezalaxe, langile mugimenduaren
formetatik abiatzen da, antagonikoak zaizkion arren. Iraultza sozialistaren beharrezkotasunean sinisten dugunontzat,
ordea, marxismoa ez da gure burua izendatzeko erabiltzen dugun kontzeptua, ez
eta metodo zientifiko hutsa ere. Desjabetu guztiontzat, marxismoa iraultzaren
posibilitate historikoa pentsatzea ahalbidetzen digun iraultzarako tresneria
da. Gauzak horrela, genero problematikaren azterketa eta gaindipen
errealarekiko beharra dugun emakume proletarioon feminismoa soilik klase
perspektibatik zorroztutakoa izango da, ala ez da izango.