2019/06/03
Klase-antolaketa forma orok bere
testuinguruari erantzuten dio. Beraz, kapitalaren garapen mailak bizi duen
fasearen, kapitalaren eta lanaren arteko indar korrelazioaren eta jakina,
faktore kulturalaren[1]
menpekoak dira. Horregatik, hurrengo artikuluetan langile mugimenduak bere berehalako
beharrei erantzuteko hartu izan dituen forma ezberdinak jorratuko ditugu. Garai
historiko horien eta egungo egoeraren arteko paralelismoak egingo dira, zenbait
gako taktiko eta horiek egungo koiunturan izan dezaketen erabilgarritasuna
aztertuz.
Lehen artikulu honetan, kapitalismoaren goranzko
garaian kokaturiko antolaketa defentsiboaz arituko gara: ekoizpen indarrak ikaragarri
eta mundu mailan determinanteak izateraino garatzen diren garaiaz ari gara, aurrez
existitzen ez zen klase berri bat (proletalgoa) sortzeko beharrezko oinarriak
jartzen diren garaiaz. Horrekin batera, kapitalismoari aurre egiteko hamaika modu
eta planteamendu, batzuk gaur egunerako baliagarriak izan daitezkeenak eta, beste batzuk berriz, garai hartatik hasi
eta gaur egunera arte iraun dutenak, baina oinarrian erratuak daudenak. Hurrengo
idazkietan jorratuko ditugu sindikatuen integrazioa estatu aparatuetan,
ongizate estatua eta aurreko mendearen amaieran hasi eta gaur egun jarraitzen
duten soldatapeko lanaren antolaketaren baitako aldaketak.
Hastapenean esplotazio kapitalista hain da bortitza, hain latza, ezen miseria absolutuko baldintzetan bizi den proletalgoaren biziraupen biologikoa bera ere zalantzan jartzen duen. Egun egoera horretan ez gauden arren, dominazio kapitalistak forma sotil eta finduetarantz –baina ez horretara soilik- eboluzionatu duelako, tarteka izaten dira gatazkak, batzuetan proletalgoaren benetako amorru leherketa izatera iristen direnak. Horregatik esaten dugu kapitalismoaren esplotazio-baldintzek kontraesan argi batera daramatela: proletalgoa borrokan baieztatzera bultzatzen dute, interes propioak dituela ulertaraztera eta, bereziki, Kapitalaren interesetatik bereiziak diren interesak dituela ulertzera, azken batean, bateraezinak baitira.
Dena den, baldintza horiek ere lehia,
atomizazio, alienazio eta pasibotasun egoera
bat sortzen dute, eta ideologia zapaltzailearen barneratzea errazten dute,
gatazkaren sorrera eta horrek tamaina jakin bateko hedapena izatea oztopatuz.
Hortaz, intuizioz eta porroten ondoriozko ikasketaz, langile klasearen
hastapeneko antolakuntzak bilatzen duen lehenengo gauza, burgesiak proletalgoaren
baitan ideologia dominantearen eta ekoizpen prozesuak berak sortzen dituen banaketen
bidez sortzen duen lehia haustea da. Esate baterako, lanaren baitako kategorietan
-gaur egun finkoak, aldi baterakoak…-, edo merkatuan bere lan indarra prezio
baxuagoan saltzeko "prest" (hobe esanda, saltzera bultzatua) dagoen eskulan
berria sartzen denean (izan beste eremu geografiko batekoa edo gazteagoa).
Lehia hori da batasunaren kontzientzia hartzeak aurkitzen duen lehen oztopoa
eta, beraz, berau hausteak ezinbesteko ataza izaten jarraitzen du gaur egun ere.
Kontraesanak gero eta larriagoak bilakatzen dira, baina orain eskala sozialean
garatua dagoen eta bizitzaren eremu oro bere gain hartzen duen kapitalismoak, horien ondorioak arintzeko eta bere egonkortasuna mantentzeko mekanismoak garatzen ditu,
aurrerago ikusiko dugun bezala.
Hizpide dugun momentu historikoari
dagokionean, kontuan hartzeko gako garrantzitsu bat Kapitalak bizi izan duen
mutazioa da. Hastapenean bere dominazioa agerikoa eta basatia da, hedatzen doan
heinean -desjabetzearen bitartez- bere harremanetan parte hartzera behartzen du
biztanleriaren gero eta kapa handiago bat, berau proletarizatuz. Bizirauteko
bitartekoetatik bortizki desjabetua den klase berri horrek, aurreko garai
historikoetako beste klaseekiko (esklabuak edo jopuak) ezberdintasun argi bat
du, legearen aurrean aske eta beste klaseekiko berdintasun egoeran agertzen den
heinean. Truke orokortuan askatasunez parte har dezake, baina merkantzia
bakarra eskainiz: bere lan indarra, edo beste era batera esanda, lana egiteko
gaitasuna[2].
Proletalgoa bere artean lehian aritzera beharturik ikusten da, jada ez
dituen bizitzeko baliabideak soldata baten truke lortzeko, itxuraz hori ez
egiteko aske den arren, borondatezko erabakia balitz bezala. Hala, harreman kapitalistak
lana xurgatzen du eta, horrek, soldatapeko lanaren forma hartzen du, lanaren
antolaketaren forma burgesarena, hain zuzen. Prozesu hori ez da berehalakoa,
motela eta graduala baizik, bortizkeriaren (fisiko zein juridikoa) eta asimilazio
ideologikoaren bitartez gauzatzen dena, horretarako instituzio zehatzak
(polizia, erlijioa…) baliatuz. Hemen landu nahi dugunerako, kontu batean jarri
behar dugu arreta: dominazioaren forma horretan, gainbalioa soldatak murriztuz
eta lan orduak areagotuz handitzen da, hau da, gainbalio absolutuaren erauzketaz.
Lehenengo langile antolakundeak elkar babeserako
edo erresistentziarako elkarteak ziren, eritasunen, istripuen zein heriotzen
ondoriozko gastuak estaltzeko edota greba garaian euren kideak mantentzeko
kutxa komunak zituztenak. Legez kanpo utzi eta jazarriak izatean, euren
jardun politikoa elkartzeko eskubidea eskatzean oinarritu zen, eta bi alorretara bideratu zuten berehalako jarduna: lanaldia eta soldata. Modu intuitiboan, euren
indarra euren kopuruan zegoela ondorioztatu zuten, banakako babesgabetasunaren
antolakuntza kolektiboan. Borrokatuz, porrot ugariren eta garaipen bakanen bidez
ikasten joan ziren, eta horrela eman zituzten borroka esperientziaren metaketan lehen
pausuak, burgesiarekiko klase interes independenteak zituzten kontzientziarekin.
Aurrerago, XVIII. eta XIX. mendeen artean, sindikatuak sortu ziren, hasieran
lanbide zehatzen baitakoak eta gerora horietako asko batzen zituztenak
(industria sindikatuak[3]).
Une horretarako eraginkorrak izan ziren, proletalgoaren interesei
erantzuten baitzieten, etekin kapitalistaren goranzko joerari aurre egiteko gai ziren heinean; soldata igotzeko eta lanaldia murrizteko borroka eginez, gainbalio
absolutuari aurre eginez, ez zirelako ofentsiba kapitalistari erresistentzia
jartzera mugatzen, langileen berehalako baldintzen hobekuntza era aktiboan
bilatzen zutelako baizik.
Kapitalismoaren hazkunde garaian, ekoizpen indarrak ikaragarri garatu ziren. Lanaldiak areagotzera mugatu beharrean, metatutakoa berriz inbertitu zuen burgesiak[4], guk egindako lan ordu bakoitzaren produktibitatea handitzeko; garapen teknologikoari, kuantifikazioari, instrumentalizazioari, makinariari eta gizarte osoaren merkantilizazio progresiboari esker, lanaren antolaketaren arrazionalizaziorako beste fakture batzuen artean. Hala, hurrengo egunean lanpostura itzuliko garela bermatzeko beharrezkoa dena ekoizteak askoz kostu gutxiago du eta, osotasunean hartuta, horrek proletalgoaren eta hark ekoizten duen aberastasunaren arteko aldea handitzea dakar[5]. Modu horretan, sindikatuek eraginkortasuna galtzen dute, ez baitute gainbalioaren erauzketa prozesuari bere konplexutasun osoan aurre egiteko ahalmenik, erauzketa forma zaharrak berrien hobekuntzaren bidez hobetu diren heinean. Muga horiek gaurkotasuna dute eta, horregatik, ekonomizismoa, Kapitalaren aurkako borroka soldatapeko lanera mugatzeko joera, ulerkera akats soil bat izatetik harago, arrazoi berdinagatik epe ertainetik harago eraginkortasunik gabe ageri da: momenturen batean, soldata igoera bat edo lanaldiaren murrizketa jakin bat lor ditzake, baina etekin kapitalistaren tasa beste bide batzuen bitartez igoko da.
Neurri
batean, komentatzen ari ginen lan indarraren prezioaren defentsarako
antolakuntza sindikalak, proletarizazio orokortuaren aurretik antolatzen ziren
artisauen gremialismoaren[6] zenbait alderdirekin antzekotasunak ditu, horiek
ere euren merkantzien prezioak defendatzeko elkartzen ziren heinean, nahiz eta hori
egiteko posizioak erabat ezberdinak izan: gremioek bizitza aurrera ateratzeko
bitartekoak zituzten, lan prozesuaren gaineko kontrol handia ere bai eta, orain
berriz, proletarioak munduaren aurrean larru gorritan, desjabeturik,
daukan bakarra defendatzen du, hots, lan indar merkantzia[7] (hirugarren bati saltzeko
prest dagoen lan gaitasuna). Merkantzia, nolabait, bere burua da, eta ekonomia
bere kontroletik kanpo dago.
Gaur
egun, gremialismoaren adierazpen batzuek bizirik jarraitzen dute, langile
aristokraziaren sektore batzuen borroka korporatibistetan ikusgarri direnak,
medikuen edo funtzionarioen sindikatuak, esate baterako. Baina ez hor bakarrik.
Bitxia dirudien arren, joera hori prekarietate handiko sektoreetan ere berpiztu
da; adibidez, espainiar estatuan lanbideetako sindikatuen adibide dira Kellyak
(hoteletako geletako garbitzaileak), etxeko langileak edota azkenaldian (Europako
herrialde ugaritan bezala) Deliveroo-rekin borrokan dauden riderrak[8], kasu mediatikoak
aipatzearren. Beraz, hein batean, esan daiteke langile antolakuntzaren
hastapenera itzultzen ari garela, ofentsiba kapitalistaren aurrean
defendatzeko beharrarengatik formula zaharrak berragertzen direlarik: lanbideko
sindikatua eta kooperatiba. Bi adibideek erakusten dute, zilegiak izanagatik, borroka
esperientziari dagokionean ez dakartela aurrerapausorik. Horiek ere, fisikoki
ere sakabanaturik dagoen proletalgoaren baldintzen ondorio dira, sindikaturik
ez dagoen sektoreetan garatzen direnak, lantokian ia topo egiten ez dutenen
artean. Erdigune inperialistan zerbitzuen sektoreak erlatiboki duen ibilbide
laburrak haien absentzia historikoa azaltzen laguntzen dute, baina ez da hori
arrazoi bakarra.
Zehazki,
Bartzelonako riderren borrokak greba basati batera eraman zuen, legalki
autonomo gisa hartzen zituztelako eta ez soldatapeko langile gisa, benetan enpresak
azpikontrataturiko langileak baziren ere. Borrokaren garapenak, etxerako banatzaileen
kooperatiba propio bat sortzera eramango zuen. Zentzu horretan, bada hemen Kapitalari
aurre egiteko, horren barne lehia gainditzeko eta klase kapitalistari lehia
orokorra burutzeko langile klasearen elkarteen sorrera proposatzen zuen proudhonismoarekin
antzekotasunik.
Edonola
ere, antolakuntza forma horren bidez, langile klasea komunitate merkantil gisa
mantentzen da, kapitalismoak orokorturiko merkantzien trukearen eremuan mugaturik
jarraitzen du. Berriz ere, Proudhonen gisara, irtenbidea trukearen esferan
bilatzera mugatzen gara; eremu horretan ez dago pribilegiorik, edonork edozer
saldu baitezake beste bat erosteko prest baldin badago eta, beraz, aukera
berdintasuna dugu itxuraz. Hala ere, kapitalismoaren kategoria askoren arteko
harremana alderantziz agertzen da, hots, begiratu batean modu batekoa
dirudienak, benetan beste itxura bat ezkutatzen du; kasu honetan, gainera,
determinantea dena, desberdintasunaren (eta berdintasuna eskuratzeko
ezintasunaren) jatorria azaltzen duelako. Egiari zor, oraindik ere gakoak
ekoizpenean dirau, elkartruke esferara iristen garen modua determinatzen baitu. Riderrek hasiera batean haien lan indar merkantzia norbaiti
-Deliveroori, kasu- saldu nahi (edo
hobe, saldu behar) badiote, elkartrukatzeko beste ezer ez dutelako da.
Hasierako unetik, kapitalismoaren ekoizpen harreman esentzialak, Kapital-Lana
harremanak, harreman horretako parte bakoitzak zirkulazio esferara zein
posiziotan iritsiko den determinatzen du. Horregatik, ezberdintasun
estrukturala eta klase borroka estalita geratzen dira merkantzien zirkulazio esferan.
Gaur
egungo beste adibide bat, geografikoki urrunago duguna, Argentinako
berreskuratutako fabriketakoa da. Sarritan, behar hutsez, langileek fabriken
kontrola hartzera behartuta ikusten zuten beren burua. Baina zerbaitek huts
egin zuen. Proletalgoak (azkenean) ekoizpen bitartekoak beretzat hartu zituenean, agerian geratu zen arazoa ez dela nor den kudeatzailea, langileek
beraiek kontrolatzen duten ekoizpenak ere lehia kapitalistaren mugen barruan
garatzeko beharra izaten jarraitzen baitu. Lan indarra saltzen zuten
soldatapeko langile bakan gisa egin beharrean, kolektiboki egiten zuten, eta
prozesuaren gaineko kontrol handiagoa zuten, baina mugak argi geratu ziren.
Kontrara, aurreko puntura itzuliz, proletalgoaren borrokaren garrantzia
politikoa, eskala sozialeko konfrontazioan, ekintza batasunean, bere burua
subjektu independiente gisa baieztatzean dago: klase bat bestearen aurka jarriz, eta ez elkarren arteko harreman gehiago edo gutxiago duten ekoizle talde –edo bakan- modura.
Laburbilduz,
hizpide dugun garai historikoari dagozkion gai asko garatu gabe (aurrerago egin
ahal izateko esperoan) geratu badira ere, gaurkotasun handikoak diren
eztabaidak, borroka ekonomiko eta politikoaren arteko bereizketaren inguruan posizio
marxista eta proudhonianoen artean izandakoak kasu, badira proletalgoaren
borroka antolatuaren hastapenetik zutik dirauten zenbait gako: langile
klaseak kolektiboki antolatu beharra dauka, bere indarra masan baitago. Iraultza
sozialistaren aukerarako premisa da hori. Borroka horrek klase zapaltzailearen
gaineko presioa dakar eta, horregatik, burgesiaren interesekiko dibergentzian, lanaren
antolaketa burgesa den soldatapeko lanaren egituraren kudeaketa hutsa bilatzera
mugatu ezin den klase-mugimendu politikoa eratzeko aukera suposatzen du.
Gainera, klase batasunaren premisak, proletalgoak bere baitan etengabe
erreproduzitzen dituen hamaika zatiketetatik harago, dagoen norgehiagoka haustea
bilatu behar du, bere burua ekintza batasunean berretsi. Halaber, dominazioari modu
eraginkorrean aurre egiteko eta proletalgoaren berehalako interesak
defendatzeko gaitasuna izan behar du eta, horretarako, lanaren esparrua gakoa bada ere, ez da guda zelai bakarra, ez
da nahikoa bere baitan borrokatzea, gatazka eskala sozialean gertatzen baita.
Egia da ezin dela borroka era linealean ulertu, bat-bateko aurrerapausoak egon baitaitezke,
atzerapauso eta ‘bake sozial’ garaiek jarrai ditzaketenak. Baina auzi nagusia honakoa da: borrokak
hartzen dituen formek klase independentzia eta batasunaren printzipioen baitako
antolakuntzaren hazkunde kualitatiboa errazten duten edo ez.
[2] Hain zuzen ere, lan bat egiten materializatzen dena. Lanaren eta lan indarraren arteko aldea esplotazio dinamika ulertzeko esentziala da, baina idazki multzo honetan ez gara horretan sartuko.
[3] Historia del sindicalismo, 1666-1920 (1920) laneko lehen kapituluan Sydney eta Beatrice Webbek zera diote: “Sindikatua ez da instituzio jakin batetik sortzen, baizik eta lanbide bereko soldatapekoek elkartzeko topatzen duten edozein aukeratatik. Maizago, greba jendetsuak izaten dira antolakunde egonkorren sorrera eragiten dutenak”
[4] Dinamika hauek klase sozialen dinamika gisa ulertu behar dira, bere osotasunean eta ez banakoen arteko harreman jakin baten gisan. Burgesiaren dominazio-botereak -bere funtsa ekonomian datzalarik- jatorritzat duen gizarte kapitalistaren dinamika da, bere osotasunean, determinantea dena, proletargoaren baitan barne lehia dagoen modu berean, burgesak ere haien arteko lehian baitaude.
[5] Proletalgoa pobrezia egoeraren bitartez ezaugarritzeko joerari jarraikiz, “orain hobe bizi gara” esan ohi da. Nolanahi ere, erdigune inperialistan bizirauteko gutxienekoen pean bizi ez garen arren (oro har, ikasketak ordain ditzakegu, kontsumo maila jakin bat izan dezakegu esfortzu gehiago edo gutxiagorekin), esplotazioa ikaragarri handitu da aurreko garaiekiko, proportzioan sortzen dugun aberastasunera sarbide askoz urriagoa baitugu.
[6] Sydney eta Beatrice Webb (1920): “Artisauen gremioa ez zen klase bakar baten interesen ordezkari gisa hartua, baizik eta gizarte modernoko hiru elementu ezberdin eta arlo batzuetan antagonikoen interesen ordezkari gisa: entrepreneur (enpresari) kapitalista, esku-langilea eta kontsumitzailea. Sindikatuak gremioak bere gain hartzen zituen funtzio ugarien artean bat betetzen zuen, eta beraz, ez litzateke zuzena bigarren hau protosindikatu gisa hartzea. Dena den, antzekotasuna da “sindikatuaren helburu nagusia bizi baldintzen babesa dela, hau da, soldatapeko langileak klase gisa kaltetu ditzakeen edozein berrikuntzarekiko erresistentzia antolatua”.