Espainiako Estatuko Berdintasun Ministerioak Estatuko Zainketen
Estrategia martxoaren erdialdean aurkeztea aurreikusten du, Gizarte
Eskubideen Ministerioarekin lankidetzan. Legegintzaldia amaitu aurretik,
alderdi aurrerakoiek zaintza sistemaren ibilbide-orria ezagutarazi nahi
dute. Gaiari buruzko eztabaida ez da instituzioetan agortzen; izan ere,
zaintza politika horien beharra azpimarratu da, baita ertzetan kokatzen
diren mugimendu politikoetatik ere. Estatu mailakoak, nazionalak edo
autonomikoak badira ere, kapitalismoaren alderdi positibo faltsua
adierazten duen eta deskonposizio betean dagoen Ongizate Estatuaren
planteamenduan oinarritzen dira guztiak.
Etxeko lanen eta zaintza
lanen gaia funtsezkoa izan da emakume langilea askatzeko proposamenaren
baitan, eta, beraz, ukaezina da hori ebazteak duen garrantzia. Beraz,
auzia harreman sozial kapitalistaren barruan kokatzea eta harreman hori
gainditzeko borroka-prozesuak martxan jartzea lehen mailako zeregina da.
Testu
honen bidez, zaintzari buruzko proposamenen mugei heldu nahi diegu,
izan politikari profesionalen proposamenak, izan eragile sozialetatik
sorturikoak. Eztabaida teorikoetan gehiegi sartzeko asmorik gabe,
jarrera kritiko batetik, zaintza sistema publiko eta komunitario bat
eskatzean oinarritzen diren estrategia eta antolaketa-moduak jorratzea
dugu xede.
Krisi testuingurua irabazia metatzeko ezintasunak
ezaugarritzen du, oinarri horrek esparru guztietan eragiten du, eta,
ondorioz, burgesiak bere klase posizioa mantentzeko zailtasun handiagoa
du. Krisi kapitalistak etekin ekonomikoa handitzeko eta metatzeko dakartzan
mugek, sistema beraren barne-berregituraketa eskatzen dute. Horretarako,
metaketa-ziklo berri baterako erreformak eta doikuntzak gauzatzen dira,
eta horren barruan ulertzen dugu burgesiak langileriaren aurka zabaldu
duen ofentsiba ekonomiko eta politikoa. Ekoizpen-prozesu globalean
erabakitzeko gaitasuna dutenak dira neurri horiek sustatzen dituztenak,
hainbat instituzioren bidez. Instituzio horiek, lehen esan bezala,
langile klasea debaluatzen dute, eta, horrela, proletario-izaera
orokortu egiten dute gure bizi forma gisa.
Etxeko lanei eta
zainketei dagokienez, prozesu horrek bi auzi azaleratzen ditu:
lehenengoa, sektoreko lan baldintzen (nagusiki, emakumeen sektorea
izanik) eta zerbitzu berberen kalitatearen beheranzko joera, eta,
bigarrena, zaintza eta garbiketa zerbitzuen pribatizazioa. Azken batean,
instituzio publikoen inbertsio publikoaren mende dauden zerbitzu horiek
enpresa pribatuek kontrolatzen eta kudeatzen dituzte. Eta garrantzitsua
da instituzioen kolaborazioa azpimarratzea, funtsezko funtzioa betetzen
baitute: enpresa horiek azpikontratatzen dituzte, lan baldintzak
ezartzen dituzte eta pribatizazioa indartzen dute.
Egoera horrek,
soldata-hobekuntzak eragiteko eta zerbitzuetarako sarbidea eta
kalitatea bermatzeko gaitasunik ez duenez, gero eta kezka handiagoa
sortzen du gizartean, langile klasearen erreprodukziorako funtsezkoak
diren zerbitzuak murrizten ari direlako. Ezintasun horren ondorioz,
ezkerreko sektore batzuek etxeko lanen eta zaintza lanen gaiari
erantzuteko programa-proposamen bat egin dute. Hartzen duten
antolaketa-modua alde batera utzita, gizarteko bizi baldintzen
gainbeheraren aurrean, eraldaketarako oinarri gisa kokatzen dute
zaintza, eta hiru ardatzen bidez egituratzen da hori: zaintzak jasotzeko
eskubidea, baldintza berdinetan zaintzeko eskubidea eta baldintza
duinetan lan egiteko eskubidea. Horrela, zaintza kultura berri bat
eraikitzeko saiakera egin nahi dute, hau da, bizitzaren antolaketan
funtsezko aldaketa bat eginez, gizarte bidezkoago baterako pixkanakako
eraldaketa proposatzen dute. Zaintzarako eskubide kolektiboa kontsigna
estrategikoa bilakatzen da eta, horren oinarria, Estatuaren eta
komunitatearen arteko sinbiosia; betiere Kapitalaren irizpideen pean
gertatzen dena eta, azken batean, gizarte-harreman ororen nolakotasuna
ezartzen duena.
Zaintza berregituratzeko, ikuspegi komunitario
batetik, hainbat eragileren arteko lankidetza-harremana proposatzen da. Prestazio publikoak indartu beharko lituzketen instituzioak; gizarte-ekonomia eraldatzaile baten alde lan egingo luketen
kooperatibak, lan baldintza justuen aldeko konpromisoa hartuko
luketenak, eta horren guztiaren oinarri soziala izango
liratekeen kolektibo sozialak. Horiek guztiek, modu batean edo bestean,
zaintzaren krisiari oinarritik erantzutea aldarrikatzen dute, eta
eskubideak zabal ditzala eskatzen diote Estatuari; hau da, politika
publikoak indartzea eta horiek elkartasunean oinarrituriko maila
lokaleko sare herritar boluntarioekin osatzea proposatzen dute.
Planteamendu
horrek Estatua eragile neutral gisa aurkezten du, ekonomiaren eta
finantzaketaren gainean erabakitzeko gaitasuna izango balu bezala.
Arazoa, beraz, ez dute Estatuaren izaera klasistan kokatzen, baizik eta
arazo tekniko soil batean, zeina gobernuko politikarien
borondate-aldaketa batekin konpondu ahalko litzatekeen. Beste modu
batera esanda, politika horiek gauzatu eta horien aplikazioa kudeatuko
lukeen alderdi instituzionala indartzea dute helburu; alderdi horiek
presio sozialaren bidez beraien eskaerak aurrera aterako dituztelakoan.
Aldi
berean, politika publikoak indartzeko finantzaketa ekonomikoa
galdegiten da. Hori dela eta, etekinen birbanaketa ekitatiboa
proposatzen da, erreforma fiskalaren bidez. Ikuspegi horrek kapitalista
on eta txarren arteko bereizketa egitera garamatza, zenbait
kapitalistak, beraien ontasunez, proletarioen interesak babes
ditzaketela pentsatuz. Horretarako, baina, beraien pribilegoak alboratu
beharko lituzkete, beraien klase existentzia bera ukatuz.
Laburbilduz,
ikuskera horretatik datozen proposamen guztiak, alde batetik,
instituzioei aldarrikapenak egiten, eta, bestetik, asistentzia izaera
duten neurri edo lan lokaletan oinarritzen dira, azken horiek
administrazio publikoen lanaren gabezia osatzeko funtzioa betetzen
bukatzen baitute. Gainera, krisi garaian, desio formalek oraindik eta
ezintasun handiagoa izaten dute beraien aplikagarritasunean; izan ere,
klase jabedunen etekinei eusteak, langile klasearen erreprodukzioari
loturiko inbertsioa mugatzea eskatzen du: osasuna, hezkuntza edota
zaintza zerbitzuak murriztuz.
Diskurtso-erretorika, gainera, zaintza-sare komunitarioen sorrerarekin osatzen dute, esate baterako, auzoetakoak edo herrietakoak. Ertzetatik eraikitzearen aldeko apustua egiten dute erresistentzia moduan, azken batean, kapitalismorik gabeko oasi txikiak sortzea planteatzen duena. Iraultza, ekoizpen-bideen sozializazioa (baita zaintzaren sozializazioa ere), alboratu egiten da eta "komunen" aldeko estrategia nagusitzen da, hau da, proposamen horretan kapitalismotik kanpo pentsatzen duten ekintza autoantolatuek zentralitatea hartzen dute. Arazoaren erroa seinalatu beharrean, jardun konkretu eta partzialetara mugatzen dira. Modu horretan, ezinezkoa da kapitalari aurre egiteko gai izango den subjektu politikoa sortzea, eta, ondorioz, ezinezkoa bihurtzen da gizateria osoaren emantzipazioa gauzatzea.
Zaintzaren aldaketa kapitalismoaren baitan kokatzen dutenek, momentuko aldaketak aldarrikapen formalen bidez egikaritzen dituzte. Horrela, ekintza politikoa eta borrokarako aukera Estatuaren mugetan kokatzen dira, horrek baimentzen duenaren eta ez duenaren arteko jokoan. Horrek ezabatu egiten du egoera iraultzeko beharra duen eta klase independentziaren baitan antolatzen den borondate politiko oro. Horrela, erreforma horiek, gaitasun politikoak handitzeko baino, egungo bizi baldintzei eusteko bitarteko bihurtzen dira: miseria eta langileon menderakuntza.
Aipatutako jardun edo norabide
politiko horiek, hasieran gaur egungo zaintza ereduari alternatiba
eraikitzeko asmoa eduki dezaketenak, ez dute oinarri iraultzailerik, ez
baitituzte beren gain hartzen analisiaren inplikazio praktikoak. Azken
finean, adierazpen politiko horiek egiten duten lana alderdi politiko
profesionalek eta haien ezkerreko alderdiek kapitalizatzen dute, eta
helburu bakarra Kapitalaren kudeaketan duten posizioari eustea da,
botoak eskuratuz.
Etxeko lanen eta zaintza lanen auziak ikuspegi
integral bat eskatzen du, borroka politikoa kontzeptu estrategiko argi
batzuen arabera bideratuko duena. Gure ustez, konponbidea lortzeko, alde
batetik, lanaren banaketa sexualarekin amaitu behar da, eta horrek,
aldi berean, onura ekonomikoan oinarritutako lanaren banaketa
sozialarekin amaitzea eskatzen du. Eta, beste alde batetik, etxeko lanen
sozializazio unibertsala bermatu da, guztientzako kalitatezko eta doako
zerbitzuak bermatzeko aukera bakarra baita; lehen aipatu bezala,
zerbitzu horien estatalizazio- edo publifikazio-proposamenak Kapitalaren
dinamiken mende daude; eta, beraz, ez dute eta ezin dute pertsona
guztientzako kalitatezko eta doako zerbitzua bermatu. Izan ere, horrek
berekin ekarriko luke haien klase pribilegioa alde batera uztea,
ongizate orokorraren mesederako.
Ildo estrategiko horiek
funtsezkoak dira pertsona guztientzako kalitatezko bizi eta lan
baldintza berdinak bermatzeko, kualifikazioaren araberako lan prozesuen
hierarkiarekin amaituz eta lan prozesu guztientzako aitortza sozial
berdina bermatuz. Halaber, modu duinean eta gizatiarrean zainduak
izateko eta zaintzeko premisa dira, zerbitzu horiek gauzatuko dituzten
zein jasoko dituzten pertsonen kalitatezko baldintzak bermatuz. Horrela,
emakume proletario askok eta askok beraien familietan zein besteen
familietan egiten ditugun lanen zamarekin amaitu behar dugu, klase
ertaineko emakume batzuk funtzio horietatik askatzea lortuta ere,
emakume guztiok ez baikaitu askatu. Era berean, familia proletario
guztiek kalitatezko bizitza izateko beharrezkoak diren zerbitzuak
babestea ahalbidetuko luke; izan ere, familia horietako askok, gaur
egun, ezin dituzte zerbitzu horiek bermatu baliabide, denbora eta indar
faltagatik.
Sozialismoaren eraikuntzan egon daitezkeen ekimen eta
instituzioak zehazteko abiapuntu egokia izan daiteke zaintza arloan
aurretik izandako esperientzien azterketa kritikoa egitea.
Sehaska-etxeak, haurtzaroko lorategiak, jantokiak, garbitegiak, kirol
erakundeak edo aisialdiko erakundeak historian zehar izandako hainbat
prozesu sozialistaren adibide dira. Prozesu horiek lan horien
sozializazioari lehen bultzada eman zioten, eta emakume langilea lan
militantean agente politiko gisa integratzea erraztu zuten. Hala ere,
garrantzitsua da borroka politikoa gaurkotasunean kokatzea. Antolaketa
eta borroka sozialistak gizartearen haserrea ezin du salaketaren mailara
mugatu. Beharrezkoa da langileriaren indarra bere osotasunean
artikulatzea eta horra begirako proposamen politikoak egitea.