Diagnostikoak egiaztatuta daude, eta liberalismora (botere burgesera, proletarioen dominazio ekonomiko zein sozialaren onarpenera) eraldatu diren sozialdemokraziaren adierazpenek errelebo historikoa ezinbesteko dute.
“Un famoso poema de Brecht cuenta la historia del sastre de Ulm que en 1592, impulsado por su deseo de volar como un pájaro, construyó una rudimentaria máquina con dos alas. En defensa del orden natural (y religioso) de las cosas, el obispo dictaminó que los hombres no podían volar y desafió al sastre a probar lo contrario. Este último se arrojó desde una ventana de la catedral con sus rústicas alas y terminó aplastado contra el suelo. El obispo ganó el desafío –el orden natural no podía cambiarse-, pero varios siglos después los hombres fueron capaces de volar. El sastre de Ulm no era tan tonto: solo tenía una imaginación demasiado precoz. Hoy, su ridículo fracaso puede verse como un intento de un precursor.”
Enzo Traverso
Enegarren hauteskunde garaia iritsi zaigu eta alderdikeria alde guztietan presente dagoen politikagintza dugu. XXI. mendeko politikak badu desberdintasunik XX. jasotako esperientziekin. Bizi dugun sistema ekonomiko zein politiko liberalak ez dauka kontrajarriko zaion proposamenik, hutsik dago programa iraultzailea. Arrazoi ekonomikoak (kapitalaren diktadurak) historikotasuna gainditu duela dirudi, bere legeek aldaezinak dirudite eta azpiratuen emantzipaziorako betarik ez da irudikatzen. Dimentsio erraldoietako apustu politiko bat eratortzen da liberalismo berriaren ekoizpenean, eta honek politikagintzaren XX. mendeko dimentsio tipikoak gainditu ditu. Lege ekonomikoek ordena eta oreka mantentzeko ezintasun inmanentea adierazten dute, eta itxuraz ezberdinak diren programa politikoek iruditegia zein materialtasuna parekatu beharrean dira ezinbestean. Bizimodua moteldua dago, eta kolektibitaterako aukera oso mugatua.
Zenbait historialarik egungo denbora historikoari “presentismo” kalifikazioa esleitu diote. Iraganarekin konexioa hautsia ageri zaigu, ez dago ez utopia ez eta esperantzarik ere, eta proletarioa alargun geratu da. Harrotasunez aldarrikatu dezakeen iraganik gabe eta etorkizunera proiektatu ezinik. Bloch- en hitzetan, XX. mendeko utopia konkretua hautsia dago. Honela, egungo sistemari egokitzen zaion iraganari begirada da inposatzen zaigun memoria kolektiboa, pasibotasuna bilatzen duena eta gudaldien biktimei erreparatzen diena. Iragana biktimek soilik omendu dezakete, eta hauek etika arduratsu bat bakarrik islatzen dute, euren hitzetan iraultza saiakera oro aukera totalitario batean jauzi baitaiteke. Iragan borrokalari batek ez du lekurik gizarte burgesean, injustizien aurka aritzeak zentzua izan zezakeen (beti ere iraganean, inoiz ez presentean) arren arrisku gehiegi suposatzen baititu.
Sozialismoa bi
mende dituen tradizio politikoa da, eta bere barnean hamaika dinamika ezberdin
eta erantzun koiuntural aurkitu ditu. Berdintasunaren aldarri unibertsalarekin
erlazionatzen da bere sorreratik, eta askatasunaren ulerkera berdintasunarekin
parekatzen du. Justuki, pentsamendu liberal klasikoaren aurka egiten du bere
ulerkera etikoan, zeinak askatasuna berdintasunaren aurkakotzat duen. Horrela
izan da historia garaikidean, eta giza
eskubideen adierazpen unibertsalaren salbuespenarekin (komunismoa
neutralizatzeko estrategia zena, 1917ko gertaerek eta gerra osteko inpaktuak
eragina), liberalismoa eta berdintasuna paradigma kontrajarri modura ageri
zaizkigu gizarte burgesean. Horrela da gaur egun ere, baina bistan den desberdintasun
historiko batekin: sozialismoa presente eta etorkizunerako aukera bezala ez zaigu inondik ageri. Iragana eta
utopia erlazionatzen zituen dialektika hautsia dago, eta boteredunen ofentsibak
emaitza oso negatiboak utzi dizkigu. Behekoen izenean diharduten alderdiak
beldurrez ageri zaizkigu, iraganarekin deskonexioan eta populismo merkeenean
katramilatuta. Porrot ideologiko zein antolatuari erantzun ezinda ageri dira
1991 osteko mugimendu politiko eraldatzaileak, iragan historikoa desagertzea
gura balute bezala.
Ezagutzera
iristen naizen neurrian esan dezaket momentu
populistak denbora politiko laburrei erantzuten dietela, eta behin haustura
denbora amaituta ziklo politiko berriak irekitzen direla. Proiektu politiko
sendoak ez dira ziklo laburretan eraikitzen, beren egikaritzeak hamarkadak
behar baititzake. XXI. mendean kapitalaren ofentsibari aurre egingo dion
proposamen politikoak tradizio sozialista bereganatu behar du ezinbestean,
iraganeko porroten zama gure gainean erortzen bada ere. Injustizien eta bere
erantzule garaikidea den kapitalaren aurka borrokatu zirenen zama gainean
darabilgun zerbait da, eta horrela behar du ezinbestean. Historia prozesu
sozialak baitira, eta honen ezaugarritzea klase sozialen ardura historikoa da: borrokarako aukera determinatutako
elementu bakar bezala.
Proletarioen
memoria, eta proletarioa apustu politiko gisara. Dominatuta dagoen
materialtasunari soilik komunismoak egiten dio justizia, eta
kapitalismoaren humanitate zantzu bakarrak bere antagonistek eskaini dituztenaren
jabe gara. Apustu politikoa argia da: XXI. mendeko utopia konkretuek XX.
mendeko proiektu askatzaileen lekukoa hartuko dute, eta baita irakaspenak jaso
ere. Integrazioa ez da aukera erreal bat, zibilizazio
europarra aterabiderik gabeko krisialdian sartua baitago, eta bertan ez da
denentzako lekurik; hiritartasuna ez da errepikatuko.
Max Weberren tamainako pentsalari batek XX. mende hasieran
Alemaniako sozialdemokraziari ohar garrantzitsu bat eskaini zion, azken hauek
sozialismoaren berehalako gauzapena aurreikusten zutenean: beldur gehiago izan
behar dio sozialismoak estatu burgesari alderantziz baino. Arrisku berdina
ikusi zuen Rosa Luxemburgek, zeinak
sozialismoaren integrazioaren bitartez langileriaren epe luzerako porrota
irudikatzen zuen. Diagnostikoak egiaztatuta daude, eta liberalismora (botere
burgesera, proletarioen dominazio ekonomiko zein sozialaren onarpenera)
eraldatu diren sozialdemokraziaren adierazpenek errelebo historikoa ezinbesteko
dute. Komunismoa harreman eredu ez integratu gisara, eta errealismoa
sozialismoaren aktualitatea frogatzeko aukera bakar bezala.